marți, noiembrie 28, 2006

Muncim pentru bani, pentru a putea controla viata si nu viata pe noi

Voi face o scurta revenire la tema de alaltaieri si voi argumenta mai pe larg notiunea de "capsunar”, in aceasta categorie incluzandu-i nu numai pe cei ce muncesc “in afara”, ci in general pe cei ce, pentru a-si asigura o viata decenta, trebuie sa suporte rigorile despartirii de cei dragi. Nici-unul nu pleaca de drag, sau pentru a calatori si a vedea lumea, vremea lui Columb a apus de mult, nu mai e loc de aventura, totul tine de control. Muncim pentru bani, pentru a putea controla viata si nu viata pe noi. Iar asta imi aduce aminte de o expresie dintr-un film vazut cu ani in urma: “If you can’t fix it, fuck it!”.
Am lucrat mai bine de 5 ani pe Platforma Centrala in Marea Neagra si in toti acesti ani am avut ocazia sa intalnesc diferiti jurnalisti veniti special pentru a incerca sa descrie cat mai bine viata din mijlocul marii, asa cum e ea perceputa in interiorul ei. Nu stiu cati au citit aceste reportaje, sau le-au urmarit la televiziune, insa eu, unul din cei implicati, le consider cat se poate de obiective. Nu a existat nici-un fel de exagerare in aceste reportaje, iar unul care imi vine in minte acum a fost publicat in Jurnalul si se intitula “Dansand cu lupii, in mijlocul marii”. Cine l-a citit, probabil ca altfel percepe notiunea de “capsunar”. Acolo in mijlocul marii, departe de familiile de acasa exista o mare familie, o familie care, din pacate, aici in celalalt capat al lumii, imi lipseste.


Un subiect care a atras atentia romanilor in ultima vreme a fost “Cel mai mare roman al tuturor timpurilor”. Evident au existat multe discutii si pe blog-uri sin afara lor, un aspect insa as fi avut de relevat: doi importanti romani, care dupa parerea mea ar fi trebuit sa nu lipseasca din primii 10, sunt Henry Coanda si C.I. Parhon. Curios e ca Ana Aslan a primit ceva voturi, insa mentorul ei (CI Parhon), nu. Si mi-am pus o intrebare oarecum fireasca. De ce? Pentru ca ambii au fost “capsunari”, iar in vremurile comuniste, cei ce plecau in afara tarii si isi faceau un nume, o cariera acolo, erau un fel de “paria” societatii. Prea putin am invatat in scoala despre ei, descoperirile lor au fost minimizate si efectul s-a vazut in urma acestui vot national. Si in acelasi timp ambii au fost oameni ce au incercat sa schimbe lumea si chiar au reusit. Inchipuiti-va cum ar fi existat lumea de azi fara inventia lui Coanda, dar fara studiile lui Parhon, despre care americanii spun ca marele sau ghinion a fost ca s-a nascut cu 100 de ani prea devreme. Iar lista aceasta poate continua.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Fara nici o legatura cu subiectul propus de tine, tin sa-ti spun ca ia avut dreptate! Maria A., scumpa de ea, are parte de un tratament ingrozitor din partea celor ce-i scriu pe blog. M-am oripilat cand am vazut ce era acolo.

Insa stiind-o fata desteapta, nu cred ca pune la suflet acele magarii.

V.I. King spunea...

Faptul ca isi vede de meseria ei si nu renunta dovedeste ca este calita pentru asa ceva.
Ia, mai bine legat de subiectul asta, care mare roman crezi ca a lipsit din sondaje?

CRISTI ROMAN spunea...

Ma bag si raspund eu: cred ca Decebal, Burebista sau Victor Babes meritau mai mult.

V.I. King spunea...

Nici n-am idee unde s-a situat Burebista, insa chiar merita, oricum mai mult decat Stefan cel Mare. Eu n-am nimic cu Stefan, insa cred ca un Burebista, Mihai V, Carol I, Ferdinand si Cuza au fost deasupra si asta numai limitandu-ne la istorie.