luni, decembrie 25, 2006

Mos Craciun, RELOADED!


Ziua de azi o dedic copiilor, cu atat mai mult cu cat departe de casa fiind, "mosu" trebuie sa-si faca simtita prezenta intr-o forma sau alta. Ei sunt "Generation Next" si trebuie sa ne gandim la ei, daca vrem ca mai tarziu si ei sa se gandeasca la noi.
Lasati-ma sa cred in ei, cei care l-au cunoscut direct pe Mos Craciun, fara stadiul intermediar de Mos Gerila, aceasta imbecilitate comunista, atat de bine si de pervers inventata. Copil fiind, ajunsesem sa-i consider ca "demodati" sau "de la tara" pe cei ce mai foloseau inca traditionalul nume de Mos Craciun. Si sunt convins ca nu am fost singurul pacalit, insa cati oare au curajul s-o recunoasca astazi?
Generatia de azi gandeste altfel pentru ca are si alte posibilitati de a se informa si a se exprima. Copilul se simte atat de liber, incat nu mai are nevoie de parinti, ci de prieteni. Roxana, fiica-mea are 10 ani. La telefon nu se prea inghesuie sa vorbeasca cu mine, in schimb o facem pe messenger. De ce? Pentru ca la telefon vorbeste cu parintele din mine, pe messenger cu prietenul din mine. Vi s-a intamplat vreodata sa vina copiii din bloc la usa sa va intrebe daca iesiti afara? Mie da. Eu sunt un prieten declarat al copiilor din bloc si ei ma privesc ca pe un tovaras de joaca, cam batran ce-i drept. Copiii de azi sunt mult mai cuminti decat am fost noi si cu toate acestea, inca se mai gasesc voci prin bloc care sa fie scandalizate de exprimarea acestora. Mi s-a facut observatie ca ii incurajez in activitatile lor "nocive", asa este i-am incurajat sa "mazgaleasca" peretii blocului, de altfel de un alb stereotip. Imi pare rau ca nu pot posta acele fotografii pentru a intelege ce a insemnat "mazgalit". Am avut noroc ca multi alti vecini m-au inteles si chiar au apreciat efortul copiilor si nu m-au lasat sa sterg cu "buretele" (a se citi var lavabil) munca lor de aproape 2 zile. Copiii stiu ca m-ar fi iertat, pentru ca ei sunt mult mai toleranti, iar noi trebuie sa ne ingrijim ca ei sa nu-si piarda aceasta toleranta.
Generatia de azi e ca un burete uscat. Iar informatia e lichidul absorbit. Ei incearca sa acumuleze cat mai mult intr-un timp foarte scurt. Noi trebuie doar sa le punem un filtru. Nu-l puneti pe copil sa citeasca o carte, ca va faceti un dusman. Incercati sa-i treziti interesul catre asa ceva. Acum un an si jumatate fiica-mea avea in lista de lecturi suplimentare, "Vizita" a lui Caragiale. Era imposibil s-o conving ca trebuie citita. Si cum inca doi copii din bloc sunt de aceeasi varsta cu ea, i-am angrenat intr-o piesa de teatru. Le-am dat roluri la fiecare, i-am lasat sa se costumeze singuri. Ca sa inveti un rol, trebuie sa citesti piesa nu o data, de 10 ori, asa ca, artistii mei s-au apucat de treaba, eu am fost regizorul exigent si cameraman in acelasi timp. Am filmat cam 8-10 cadre. Totul a fost OK. Copiii s-au ales cu cate un CD continand inregistrarea, plus pizza si suc si ce a fost mai important e ca schita lui Caragiale le-a ramas definitiv in memorie.
Insa astazi este Craciun, ei inca dorm la ora asta, un somn "iepuresc" probabil, pentru ca gandul lor este la "mosu" care trebuie sa apara dintr-o clipa in alta. Iar noi vrem ca mitul lui Mos Craciun sa le ramana intact.

Un comentariu:

ice4you® spunea...

Sa iti traiasca fetita, sa creasca mare si sanatoasa, iar eu unul inteleg perfect ceea ce vrei sa spui, ptr ca am si eu o fetita apropiata ca varsta de fetita ta. Trecem si eu si sotia mea printr-o perioada asemanatoare, copii intradevar s-au schimbat foarte mult, trebuie insa sa le amintesti mereu ca sunt copii si sa incerci sa le arati ce bine este sa fi un copil.
Probabil a fost greu ca dracu ptr tine acolo departe de cei dragi, dar nu uita ca te asteapta acasa cu drag ;)
De aici de departe, iti doresc toate cele bune si sa vi cat mai repede acasa, si la fel le doresc si baietilor din echipa ta ! Succes si sarbatori fericite la toata lumea !