luni, ianuarie 22, 2007

South Korea ...vazuta de Gabi Koreanu (X)

De data asta relatez direct de la fata locului. Deci: Incheon (S.Korea), Hotel June, 22.01.2007 ora 21.00
Dupa multe peripetii pe la rusi am ajuns cu bine in Korea. Ca si in toate celelalte dati am apelat la serviciul de rezervare camere hotel al aeroportului. D-ra de la ghiseu mi-a recomandat June. Am stat pana acum la 6-7 hoteluri diferite, insa pe asta nu l-am incercat. Inainte sa sune fata la hotel, sa vada daca mai sunt camere libere, ii precizez: "Dar sa fie cu computer in camera (ca-mi pleaca cititorii, nu de alta)". Mi-a zis sa astept 15 minute ca vine masina hotelului sa ma ia. OK. Schimb niste bani, ca sa platesc hotelul (cam 100$ cu tot cu mic dejun) si sa mai am de-o bere (deja am pus-o la rece, o beau dupa ce termin de scris) si fix in 15 minute ma trezesc ca vine soferul. Stiam eu ca sunt punctuali, dar parca nici chiar asa. Si pentru ca tot veni vorba de aeroport, trebuie sa va spun ca aici am vazut cel mai operativ personal dintre toate aeroporturile prin care am trecut. Nu ai cum sa pierzi legatura, daca mai exista un timp cat de mic intre curse. Pentru un singur calator se agita un intreg personal. Am trait-o pe pielea mea; am prins o legatura cand nici nu mai credeam. Am fost preluat pe rand de 5-6 lucratori si dirijat pe toate scurtaturile posibile din aeroport, numai sa nu pierd legatura. N-ai sa vezi in Europa asa ceva. Insa un atu aici este si media de varsta a angajatilor care nu cred ca este peste 30 de ani. Si cred ca si 30 de ani e mult.
Ajung la hotel. Dintre toate la care am stat asta e cel mai tare (nu cu mult peste celelalte): computer, TV, DVD, videocasetofon, frigider, instalatie de ionizat aerul, aparat pentru sterilizat cu UV, frigider, buda din aia electronica de v-am mai aratat, creme si balsamuri sa-ti pui si-n cap, ca oricat de carcotas as fi si tot n-am ce sa mai zic. Gata, nu-i mai laud pe koreeni, sa nu si-o ia in cap si va povestesc despre scoala (vezi foto 2 din episodul precedent) si armata.
Copiii incep scoala pe la 5-6 ani, programul de studiu fiind cu adevarat spartan: orele incep la ora 9 si se termina la ora 18 pentru cei din ciclul primar si gimnaziu si 9-22 pentru cei din licee, colegii, universitati, 6 zile pe saptamana (sambata au numai pana la 18 ai mari si 14 ai mici), fapt care a produs in ultima vreme o migratie puternica a tinerilor catre SUA, Canada si Australia in mod special, insa si in state europene. Citeam acum cateva luni in Korean Herald (varianta locala a lui Herald Tribune) un interviu cu un profesor universitar din Seul, ce si-a trimis sotia cu cei trei copii in SUA, costurile pentru intretinerea familiei acolo cu tot cu transportul dus-intors o data pe an fiind mai mici decat in Korea. Aici sunt si taxele foarte mari. TVA-ul e numai 10%, insa sunt multe alte taxe ce scumpesc viata. Bunaoara un Hyunday Sonata, care in Korea se vinde cu 25000$, in Statele Unite e 20000$, iar in Europa probabil 25000EUR, ca si noi europenii ne pricem la taxe. Aici cand vorbesti de o masina la clasa asta, obligatoriu are tapiterie de piele, GPS si cutie hidramata. Toate masinile cu care am mers aveau asa ceva.
Despre armata nu ar fi prea multe de spus, pentru ca aici e in sfarsit un punct comun cu al nostru (pana la intrarea in UE). Stagiul militar e obligatoriu. E si la ei aceeasi lozinca: "Cine n-a facut armata, nu e barbat adevarat". Cei in termen redus fac 1 an si jumate, insa acum s-a redus la 9 luni din cate am inteles, iar ceilalti de la 2 ani la 1 an si 4 luni. Ca si la noi, la terminarea armatei, cei cu studii au grad de ofiter, etc.

2 comentarii:

CRISTI ROMAN spunea...

Interesant si episodul asta, ca toate de pina acum. Care e faza cu masinile atit de scumpe, daca sint facute chiar la ei acolo? E ca si cum la noi Loganul ar costa 12.000 si nu 8-9 mii.

V.I. King spunea...

Asa e Cristi,
Au taxe, nu-mi dau seama ce fel de taxe, insa importurile au taxe si mai mari.
Vorba lui Mr. Soe: "Korean Mafia"